Update test verklanking in Teletoets

Update test verklanking in Teletoets

3 juni 2019

Om studenten met dyslexie beter te kunnen bedienen, wordt op dit moment verklanking van examens in Teletoets getest.

Werkwijze verklanking examens

Als verklanking voor een student wordt ingesteld, begint het examen met een extra voorscherm. De student kan in dit scherm het tempo aangeven waarop de tekst voorgelezen moet worden. De voorleestekst wordt getoond in een constrasterende kleur. Deze kleur stelt de student zelf in. Ook lettertype en lettergrootte kan door de student worden ingesteld.
Uitsluitend verschijnt de tekst die op dat moment wordt voorgelezen in grotere letters én in een constrasterende kleur onderaan het scherm in beeld. Het examen begint zodra de student naar zijn/haar wens alles heeft ingesteld.

Testfase

Verklanking in Teletoets is op dit moment nog in een testfase. Er is een aantal aandachtspunten die we op dit moment nog onderzoeken. Zo werkt bij sommige vraagtypen de voorleesfunctie nog niet optimaal en ondersteunt de voorleesfunctie nu alleen nog de Nederlandse taal. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent dit onderwerp!